söndag 6 september 2015

Förebild

För första gången i mitt liv är jag starstruck. Igår på Höstboksfestival hade jag möjligheten att höra Agneta Sjödin tala om sitt liv och sin nya bok "Av egen kraft". Hon talade om att ibland blir det mycket i livet och det gäller att lyssna på sig själv, finna balans och inre kraft.


Jag vet inte vad riktigt varför jag blivit så intresserad och inspirerad av henne på senare tid. Att hon är en fantastisk programledare som jag ofta tittat på under mina barn- och tonårsår är självklart. Men nu har jag börjat läsa hennes böcker och känner att här finns något för mig att hämta. 


Kanske är det att hon är ensamstående mamma som jag. Kanske för att hon varit med om olika saker i sitt liv som påverkat och förändrat. Kanske är det för att hon bestämde sig för att vandra den 80 mil långa Pilgrimsleden alldeles själv. 


I vilket fall finner jag henne helt fantastisk och inspirerande. På den väg jag valt att vandra finns det så mycket som jag tar till mig av det hon skriver och säger. Vikten av att ha balans i sitt liv både arbete och privat men även av träning, vila, kost, andlighet och att lyssna till sig själv och följa sitt hjärta.
Självklart förstår jag att det finns en mening med att just hon och hennes ord påverkar mig så mycket nu. Jag har någonting att lära och hon har något att lära mig. Precis som hon skriver om i "Flickan från Paradiset". Allting händer av en anledning ibland vet vi bara inte varför. Att jag sedan fick båda mina böcker signerade, byta några ord med henne och en kram plus att hon gillat mina bilder på Instagram med anledning av Höstboksfestival och även lämnat en kommentar gjorde mig starstruck och det är med tacksamhet och ödmjukhet jag tar emot de nya upplevelserna och känslorna.


Inga kommentarer: